אביב הגיע נבט בא…

מאת: דינה קינן (N.D)

איזה כיף, נעים בחוץ השמש מלטפת וכל הטבע יפה ופורח. הכל נובט וצומח והירוק שולט. זה הזמן המושלם לייצר לעצמנו את המזון המושלם – נבטים! הם צבעוניים ומשמחים, קלים לעיכול עשירים בויטמינים ומינראליים.  
הנבטים עשירים באנרגיה זמינה, ויטמינים, מינראלים, חומצות אמינו, חלבונים, אנזימים חיים ופיטו-כימיקלים אשר דרושים לצמיחתו של הנבט וכן לבריאותו של האדם.
בתהליך ההנבטה הופך העמילן (פחמימה) לנבט, ומתעכל בגוף ביתר קלות. כשהזרע הופך לנבט, הוויטמינים, המינרלים והאנזימים (חלבונים) שבו הופכים לזמינים יותר לגוף וזאת בגלל העלייה המשמעותית בכמות האנזימים מפרקי חלבון, פחמימות ושומנים ועל כן מזרזי ומקלי עיכול.  כמות הוויטמינים שבזרע גדלה בהנבטה בעשרות עד מאות אחוזים. לדוגמה: אפונה יבשה אינה מכילה ויטמין C, אך בהנבטה בת 4 ימים מתקבלים  86 מ"ג ויטמין C ל-100 גר'. בחיטה מונבטת  מוכפל כמות ויטמין E פי שלושה, וחלק מוויטמיני B יוכפלו פי שישה.
את הנבטוטים והנבטים מומלץ לאכול כמות שהם טריים בכדי לקבל את מכלול הערכים התזונתיים.
ישנן כמה שיטות להנבטה:
בכל מקרה רוב הנבטה תתחיל בהשריית הדגן/הקטניה בהרבה מים .זרעים קטנים כגון: אספסת,ברוקולי,חרדל, תילתן וצנונית אינם צריכים השרייה ומספיק להרטיבם פעם ביום. . במידה וההשריה הדרושה היא למעלה מ 8 שעות נחליף את מי ההשריה מפעם לפעם. למשל חומוס, יש להשרות לפחות 12 שעות ולעיתים אף יותר.
שיטה ראשונה: לשים קטניות/זרעים בצנצנת, לכסות בבד, לשטוף פעם ביום, להניח במקום מוצל עם פיית הצנצנת מוטה מטה (כך כל הנוזלים יתנקזו).
שיטה שנייה:
מניחים במסננת/נפה את הזרעים לאחר ההשריה, מניחים את המסננת מעל צלחת לאיסוף המים, ומכסים בבד לח. שוטפים את הנבטים פעם/פעמיים ביום ומכסים בבד לח. את הנבטוטים יש לשטוף פעמיים שלוש ביום.
שיטה שלישית: קונים בחנות טבע שקית הנבטה העשויה מהמפ טבעי. מכניסים לתוכה את הזרעים המסוננים ממי ההשריה, מרטיבים את השקית מבחוץ ותולים על הברז של הכיור. מרטיבים אותה פעם פעמיים ביום.ניתן לרכוש מנבטה בחנות טבע בעלת שלושה או ארבעה מגשים בהם ניתן להנביט כמה סוגים בו זמנית.

כללים בסיסיים בהנבטה:
•  רצוי להנביט באזור חשוך ומוצל, כיוון שחשיפה לאור תשפיע על מרירות הנבט.
•  יש להשתמש בזרעים איכותיים, כלומר, כאלה שהיו באריזות סגורות ולא בשקים גדולים בשמש בשוק. ותמיד עדיף זרעים / קטניות אורגניים.
•  יש לרענן את הנבטוטים פעם פעמיים ביום.
• ריח רע ומרקם דביק לקטניה או לדגן יעידו על כישלון ההנבטה. אין להשתמש בשום אופן אלא להשליך לקומפוסט.
•  לא להתייאש אם ההנבטה הראשונה לא הצליחה. זה קורה.
•  רצוי שהנבט יהיה לפחות באורך הזרע ויותר.

מתכון לפלאפל נבטוטים
1  כוס חומוס מונבט
1  כוס אגוזי לוז או מלך שהושרו למשך 4 שעות
1  בצל אדום קטן
1  צרור כוסברה קצוצה, פטרוזיליה או שמיר או שלושתם יחד!
מלח, פלפל גרוס
2  כפיות כמון

אופן הכנה: מחממים תנור ל- 180 מעלות. קוצצים אגוזים, נבטוטים, בצל וירוקים. מערבבים בקערה גדולה. יוצרים כדורים ומסדרים בתבנית מרופדת בניר אפייה עם מעט שמן זית. אופים כ-15 עד 20 דקות. הכדור צריך להיות רך מבנים וקריספי-אגוזי מבחוץ.
מגישם עם טחינה מלאה או רוטב יוגורט עיזים, עשבי תיבול וסומק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

הצטרפו אלינו

ותהיו הראשונים להתעדכן בכל מה שחדש באינהיל

דילוג לתוכן