החיילים הטובים שלנו

מאת: דינה קינן (N.D)

מחלה זו מלחמה שיש בה אויבים ויש בה צבא שתפקידו להגן. גופנו בדומה למדינתנו מוקף באויבים, לכן עליו להגן על עצמו בפני פולשים המאימים להזיק. החיילים הטובים של גופנו הם החיידקים הידידותיים שלנו.

שפעת, התקררות, סינוסיטיס, אזניים, גרון כואב וחוזר חלילה, מעגל מחלות החורף המנטרל אותנו או את ילדינו בבית עד להחלמה. פעם אחת בעונת החורף זה הגיוני, כנראה שנדבקתם מהילד שבא מהגן עם נזלת או מעמית לעבודה שהשתעל כל היום. אבל מה קורה כשהגרון עוד פעם כואב והשפעת תוקפת שוב ושוב ? מדוע למרות כל האנטיביוטיקה שהרופא רשם אנחנו שוב בימי מחלה בבית?

כאן המקום להיזכר במערכת מופלאה שגופנו מצויד בה – מערכת החיסון. דמיינו אותה כמערך צבאי המתוכנן וממוקם בגופנו בכדי להגן עלינו מאויבים חיצוניים. למערכת החיסון חיילים רבים העומדים איתן ויציב בכל מקום בו עלול האויב לחדור לגופנו ולחולל מחלה. חיילים טובים אלו נקראים בין היתר, חיידקים פרוביוטיים.

קיבלנו אותם בזמן הלידה בבואנו לעולם ואנו אמורים להוות עבורם משכן קבע, והם אמורים להגן על גופנו. 75% מכלל מערכת החיסון נמצאת במערכת העיכול שלנו והיתר באברים נוספים החשופים לחיידקים, וירוסים וזיהומים אחרים כגון: העור, הפה, האף, עיניים ואיברי המין. החיידקים הידידותיים החיים על דפנות המעיים, תפקידיהם רבים וחיוניים לתפקוד תקין של גופנו, הם עוזרים בעיכול וספיגת המזון אל תוך זרם הדם, בדרך הם עוזרים בוויסות רמות הכולסטרול וסוכר, נלחמים בפטריות ,וירוסים וחיידקים.

באותם מקרים כאשר כאבי גרון ושפעת הופכים לשגרה ודלקות אחרות כמו אלרגיות ודלקות בדרכי השתן נהיים עניין קבוע ומטריד, יש מקום לחשוד כי מערכת החיסון שלנו חלשה ואינה מתפקדת כראוי.

מה עלול להחליש את מערכת החיסון שלנו:

  • נטילה תכופה ורבה של תרופות אנטיביוטיות.
  • מצבי סטרס (מתח) ממושכים.
  • תזונה לא מאוזנת ורווית סוכרים.
  • מזונות מטוגנים וחומרים משמרים.
  • גיל (עם הגיל אוכלוסיית החיידקים במעיים מתדלדלת).
  • מחלות מעיים חוזרות.

 דרכים טבעיות לחיזוק וחידוש אוכלוסיית החיידקים הידידותיים:

  • נאכל מזונות עשירים בסיבים תזונתיים המהווים מצע מזין עבור החיידקים- דגנים מלאים (לחם חיטה מלאה, קוסקוס מלא, גריסים, שבולת שועל ועוד), ירקות ופירות.
  • תחליף הקפה צ'יקו גם הוא עשיר בסיבים מזינים.
  • מזונות חמוצים ומותססים ביתיים גם כן מעודדים צמיחה של חיידקים פרוביוטיים, לכן יוגורט טבעי ללא המתקה, ירקות מוחמצים ביתיים, ומיסו (רכז סויה מותסס להכנה של מרקים) יהוו יופי של הזנה עבור אוכלוסיית החיידקים הטובים במעיים.
  • במקרים מסויימים יש צורך בנטילה של תוסף המכיל חיידקים פרוביוטיים בכדי להגביר ולחדש אוכלוסיית חיידקים מוחלשת מאוד. במצבים אלו יש להתייעץ עם נטורופת/ית, תזונאי/ת.

מתכון לכרוב כבוש (או כל ירק אחר)
לחתוך את הכרוב הכי דק שאפשר (אפשר במעבד מזון)
לכל ראש כרוב, כף של מלח (1-2% מלח לכרוב) אפשר להוסיף תבלינים שונים: שום, גינג'ר, קימל, כמון ועלי דפנה.

לפזר את המלח מעל הכרוב ו"לעסות" את הכרוב עם המלח עד שיוצא נוזל מהכרוב.
אפשר לערבב כל מיני ירקות (גזר, כרובית…), אצות, תבלינים וכו'… ואז "לעסות" את כל התערובת יחד.
"העיסוי" של הכרוב הוא שלב קריטי, ככל שמעסים יותר את הירקות כך יצאו מהם יותר נוזלים והם יהפכו טעימים וטובים יותר.
לשים בתוך צנצנת זכוכית גדולה ולהניח מעל הכרוב צלחת ועליה משקל (אבן, צנצנת עם מים וכו) ולאפשר לחץ.
אפשר להניח מעל הירקות עלי גפן (יכניסו טאנינים לירקות דבר שיגרום להם להיות קשים יותר ופחות ספוגיים).
להשאיר לפחות לשבוע.

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

הצטרפו אלינו

ותהיו הראשונים להתעדכן בכל מה שחדש באינהיל

דילוג לתוכן