חנוכה בריא וקל

מאת: דינה קינן (N.D)

החיים באופן קבוע מציבים בפנינו אתגרים, והפעם חג החנוכה בפתח עם כל מה שמשתמע מכך, המון שמן, טיגונים ומאכלים מסורתיים (טעימים) שלא ממש מיטיבים עם בריאותנו.  מזון המבוסס על קמחים לבנים, סוכר מזוקק וטיגון אינה מומלצת כלל לשמירה על הבריאות.

תרבות השפע מציעה לנו הרבה לפני החג החנוכה את מאכלי החג שופעי השמן והקלוריות במידות אדירות ובמגוון טעמים וצבעים מדליקים המגרים לנו את כל החושים. בעיקר כאשר ריח הסופגניות או הלביבות המטוגנות עולה באוויר….  אם נאכל סופגניה (בגודל סביר!) או שתיים בחג , לא תהווה סופגניה זו עומס קלורי/בריאותי שלא נצליח להתמודד איתו. אך אם נפריז ונאכל בכל יום מימי החג סופגניות ולביבות, נצטרך להתמודד עם עומס רב ולהילחם קשות בכדי לטפל בעומס זה. לאלו המתמודדים עם שמירה על משקל תקין או אלו שצרבות הן מנת חלקם או אלו הסובלים מרמות גבוהות של סוכר בדם (סוכרת)- תשומת לב למה וכמה נכנס לפה תועיל מאוד.  באותה המידה גם ההתנהלות עם לביבות תפוחי האדמה המסורתיות אכילה של פעמיים בחג (ובכל פעם עד 3 לביבות קטנות) עוד נצליח  להתמודד עם השמן והקלוריות, אך אם נאמץ את צלחת הלביבות קרוב אלינו ונאכל ללא הגבלה, נחווה תחושת צרבת איומה, עלייה בערכי הסוכר בדם, כאבי בטן ,אי נוחות וכמובן שוב אותו עומס קלורי המתעקש לאחר מכן לרדת…

הבעיה האמיתית מתחילה ומסתיימת באותו מקום בדיוק – מידה.  זה מאוד פשוט להבין, אך הרבה יותר קשה לבצע.

ישנן דרכים פשוטות ובריאות יותר להתנהלות בחג החנוכה למניעה והקלה בכל תופעות הלוואי שהוזכרו לעיל. להל"ן רעיונות פשוטים ויעילים:

  • אכילה במידה. לא חייבים כל יום סופגניה וגם לביבה….
  • שילוב של חלבונים כגון יוגורט או שמנת בזמן אכילת הלביבה או הסופגניה ייתן מענה לתחושת הרעב מהר יותר מאשר רק הפחמימה הפשוטה(קמח לבן/תפו"א). ניתן לשלב בתוך המתכון, לידו או כמטבל.  
  • שלבו בלביבות ירקות כגון: תרד, קישוא, גמבה, בצל, פטרוזיליה ועוד.. יגוונו את הלביבה הקלאסית ויעניקו ערכים תזונתיים גבוהים יותר.
  • שלבו קמחים מלאים במתכונים.
  • תכננו את הארוחה כך שהלביבות יהייו רק מנה צדדית ליד סלט גדול או מרק ירקות עשיר.
  • האפשרויות הבריאות לטיגון הן אפייה וטיגון על מחבת טפלון עם מעט שמן.
  • אם מטגנים בשמן עמוק, וודאו כי השמן בטמפ' חמה דייה (הכניסו כף עץ וראו כי ישנן בועיות קטנות על הכף).
  • בכדי להקל על הגוף בעיכול מזונות עתירים בשומן יש לשלב ירקות טריים ובעיקר ירוקים, יין אדום ותה שיבה.


מתכון לסופגניות לבן (כמות לכ- 20 סופגניות קטנות וחמודות)

½ 1 כוסות קמח לבן מנופה (עדיפות לכוסמין)

כפית אבקת אפיה

כף סוכר קוקוס

ביצה

גביע לבן

שמן לטיגון

הכנה: לערבב הכל ביחד עד קבלת עיסה חלקה. לטגן בשמן חם אך לא רותח (אחרת הסופגניות יתבשלו מבחוץ אך לא מבפנים), לצקת לשמן מנות של כף מלאה. הסופגניות יוצאות בצורות שונות וחמודות. ניתן להגיש עם ריבה טובה ליד.


לביבות ירק אפויות ללא תפו"א

2 זוקיני גדולים או קישואים מגוררים וסחוטים מהנוזלים

1 בצל יבש או ירוק פרוס דק דק

2 ביצים

¼ כוס קמח כוסמין/חיטה מלא

מלח/פלפל/קארי

כף שמן קוקוס

הכנה: לערבב מצרכים ביחד, למרוח משטח אפיה בשמן קוקוס. להניח ערמות קטנות ושטוחות על נייר האפייה (בתבנית). לאפות בחום 180 מעלות כעשר דק' או עד שהלביבות משחימות מעט ולהפוך עד השחמה של הצד השני. להגשה ניתן להכין מטבל יוגורט עם זעתר.

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

הצטרפו אלינו

ותהיו הראשונים להתעדכן בכל מה שחדש באינהיל

דילוג לתוכן