מה החלב שלך?

מאת: דינה קינן (N.D)

שנים של נזלת, ליחה בגרון וכאב בטן מטריד, הסתיימו במהירות יחסית כשהורדנו את מוצרי החלב מהתפריט. 

החלב הניגר, הגבינה, הקוטג', מעדני החלב היוגורט והלאבנה, כולם ככולם בתחילת דרכם כשעוד היו בעתיניה של הפרה היו מיועדים עבור העגל (הגדי..הטלה..וכו'), אלפי שנים של התערבות האדם בחקלאות ובגידול בעלי חיים לצרכי הזנה, הביאו את איכות החלב ומוצריו לאן שהוא היום. אמנם נקי ובטוח יותר לשימוש, אך עדיין למרות הכל מיועד במקור לאותו עגל בן יומו ופחות לנו בני-האדם. אכילת מוצרי חלב הינה חלק בלתי נפרד מהתפריט היומי אצל מרוב האוכלוסיה המערבית. גבינה בבוקר, כריך גבינה לצהריים ופיצה בערב… למרות המסר הברור שחברות החלב ומשרד הבריאות מעבירים כי מוצרי חלב הינם חייוניים לנו בגדילה ובשמירה על בריאותנו, רבים חווים תסמינים שונים של ירידה בבריאות בעקבות אכילת מוצרי חלב ובעיקר מוצרי חלב פרה. תסמינים כגון: צרבת, שיהוקים (גרפסים), גזים וכאבי בטן, שלשול או עצירות, פריחות, אקנה ופסוריאזיס, כאבי ראש, בעיות הורמונליות שונות, שיעול ובעיות סינוסים, ליחה מרובה בשעות שונות של היום ועוד תחושות של אי נוחות.  הרבה מהתסמינים הרשומים מעלה, יעלמו או תחוו שיפור ניכר באם תמנעו ממוצרי חלב.

למה זה קורה לנו?

כשאנו נולדים יש בגופנו אנזים -לקטאז המאפשר פירוק של חלב , בעקרון האנזים מותאם לפרוק חלב אם , אך מאפשר גם פרוק מה של חלב אם אחר(הפרה), עם הגדילה, כך גם נעלם האנזים. הרי אנו מתרגלים ומוכנים לאכילת מוצקים ופחות לחלב האם. כך שגם מוצרי חלב הפרה יתפרקו בקושי רב יותר או שלא לא יתפרקו כלל ואז נחווה קושי עיכולי ותסמיני בריאות שונים. בנוסף ולא פחות חשוב, החלב של היום אינו דומה לחלב של פעם… אין זו קלישאה. הפרה הישראלית מסוגלת להניב עד 40 ליטר חלב ביום!!! אלופה אמיתית הפרה שלנו. אך תוצרת חלב נורמאלית של פרה מניקה עבור העגל שלה יסתכם בכ- 4ליטר ליום. אז תארו לכם את סוג המזון, התרופות והתוספים שהפרה מקבלת בכדי לייצר כמות זו…

השאלה הנשאלת היא, אז מה במקום???

השוק הישראלי מציע כיום מגוון רחב למדי של חלבים אחרים. בריאים יותר וקלים הרבה יותר לעיכול מאשר חלב הפרה. לפניכם רשימה קצרה של מגוון חלבים ומתכונים כמובן.

חלב אורז – חלב אורז הוא מיצוי של אורז מבושל מדולל במים. חלב אורז מכיל מעט נתרן, סידן ואשלגן. בנוסף, הוא מכיל מעט ויטמין B3. הוא משקה מימי שניתן להוסיף לתבשילים ומרקים. מכיוון שהוא ללא סיבים, קל לעיכול ומכיל מינרלים, הוא מומלץ במצבי בריאות כגון: שלשול, גזים ונפיחות, קרוהן, קוליטיס, צרבות, ועוד. ניתן להכין בבית לבד ע"י השריית האורז במים ל6-8 שעות, בישול במים רבים כפול מהכמות הרצויה לבישול רגיל. בישול ארוך עד פירוק האורז למעין דייסה. סינון דרך חיתול. ניתן להוסיף מעט תמצית וניל.

חלב שקדים- נוזל מתקתק טעים ונעים לשתיה, לעיתים מועדף ע"י ילדים. מזין וקל לעיכול. ניתן להכינו לבד בבית ע"י השריית כוס שקדים (עם או בלי קליפה) ללילה, בבוקר לטחון בבלנדר את השקדים המושרים בתוספת 4 כוסות מים. לטחון היטב עד קבלת חלב. לסנן דרך חיתול.

חלב סויה- למרות השם הרע שנעשה לסויה, אנו יודעים היום כי צריכה מתונה איננה מזיקה ואף מזינה ובריאה לנו. הסויה שהינה קטניה עשירה בחלבונים, סידן וערכים תזונתיים נוספים. בהמשך תמצאו מתכון להכנת גבינת סויה קלה ובריאה.

חלב שבולת שועל: מזין וקל לעיכול. מתקתק מעט בטעמו ומרגיש כחלב מלא. ניתן להכין בקלי קלות בבית: 4 כפות שיבולת שועל (לא משנה איזה סוג)+ 1 כוס מים + 1 כפית מייפל להמתקה (לא חובה). אופן ההכנה:

  1. טוחנים את שיבולת השועל בבלנדר/מעבד מזון עם מעט מים עד לקבלת עיסה חלקה ואחידה.
  2. מוסיפים את יתרת המים והסירופ ומערבלים במשך 20 שניות, עד לקבלת משקה נוזלי.
  3. מוזגים את המשקה לכוס דרך מסננת/בד חיתול.

חלב קוקוס- מגיע אלינו מהמזרח, גם לו מנסים לקלקל את השם בטענה שהוא מכיל שומן רווי. אכן יש בקוקוס שומן רווי ,אך הוא איננו מתחמצן בגוף ואף יותר מכך, הוא מועיל בתהליכים של ירידה במשקל ובריאות כללית. ניתן להשתמש בו בבישול, אפייה, שתיה וקינוחים.

מה חשוב לדעת כשקונים חלב אחר:

  1. הימנעו מחלב שהוספו לו סוכר-בידקו ברשימת הרכיבים שאין סוכר קנים.
  2. הימנעו מחלב שיש ברשימת הרכיבים חומרים משמרים ו/או חומרי טעם וריח.
  3. העדיפו חלב שכמות הרכיב העיקרי (שקדים, סויה) גבוהה יחסית למוצרים דומים.
  4. אורגני תמיד עדיף- פחות חומרי הדברה ודישון כימיים.
  5. ראשית רכשו מיכל קטן של המוצר ובידקו אם אהבתם את הטעם. לאחר מכן הכינו בבית או מצאו מיכל גדול יותר.

חשוב לדעת שניתן להמיר במתכונים את החלב הרגיל בכל חלב אחר!

מתכון לגבינת סויה ביתית פשוטה והכי בריאה

מצרכים:
1 ליטר חלב סויה לא ממותק
מיץ מלימון אחד
3-6 כפות חומץ תפוחים

אופן הכנה: בסיר גדול נבשל את חלב הסויה ומיץ לימון. על חום בינוני/גבוה ניתן לחלב לרתוח.
להוסיף 3 כפות חומץ תפוחים. עם כף עץ לערבב בעדינות ולסיבוב אחד בלבד, את גושי הגבינה.
בשלב זה לבדוק אם נוצרו הרבה גושי/ענני גבינה בסיר.אם כן, להפסיק את הבישול ולהוסיף את 3 כפות החומץ הנוספות.
אם עדיין לא נוצרה מספיק גבינה, להוסיף תוך כדי בישול את 3 הכפות הנוספות של החומץ.
להפסיק את החימום ולתת לגבינה להמשיך להתגבש לגושים גדולים, כ 10 דקות.
בינתיים, להכין קערה, מסננת, בד סינון כגון: בד חיתול כותנה, בד גאזה או בד סיליקון לסינון.

להעביר את תכולת הסיר לסינון.  לתת למרבית הנוזלים לצאת ומיד להעביר את הגבינה לקערה.
בעזרת בלנדר מוט לעבד את גושי הסויה לכדי טקסטורה קרמית.  בשלב הזה ניתן להוסיף טעמים לטעמכם.  למשל: ריחן ושום לסגנון פסטו, זעתר ושמן זית , פלפל חריף ומעט פפריקה. לטעם מתקתק-מעט מייפל ותמצית וניל.

 

מתכון ללביבות גבינת סויה קלילות

מצרכים:

כוס קמח כוסמין
1/2 כוס קמח שיבולת שועל
1 כף בהריון קמח טפיוקה או קורנפלור
1 כפית אבקת אפיה (עדיפות ללא אלומיניום)
1/2 כפית סודה לשתיה
1/2 כפית חומץ
1 כוס גבינת סויה(מהמתכוןאו קנויה)
1 כף שמן קוקוס נוזלי
1 כפית תמצית וניל איכותית
3/4-1 כוס חלב קוואקר או שקדים או אחר
1/3 כוס סירופ מייפל אמיתי
תוספות: תותים, אוכמניות, צימוקים, פתיתי קוקוס, שוקולד צ'יפס…

ההכנה: בקערה אחת לערבב את המצרכים היבשים, בשנייה את הרטובים, את החלב הצמחי בהדרגה ולפי הצורך. לשלב בינהם, לבדוק אם יש צורך בתוספת של עוד חלב צמחי. העיסה אמורה להיות דומה לתערובת פנקייק סמיכה. להוסיף את התוספת שבחרתם.לא להרבות בעירבובים, כדי להשאיר את העיסה מלאה אויר ובועות. לחמם מחבת נון סטיק, לטגן עד הזהבה בשני הצדדים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

הצטרפו אלינו

ותהיו הראשונים להתעדכן בכל מה שחדש באינהיל

דילוג לתוכן