עייפות והתשת מערכת החיסון

פורסם בניוז חיפה והקריות, בתאריך ה- 01.07.2020, מאת: אורלי אגסי

בשני העשורים האחרונים אנו עדים לעלייה גדולה במספר התלונות על עייפות ועל מחלות המתאפיינות בעייפות. ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה וחבר פורום רופאים ומומחים בינ"ל לרפואה משלימה ואינטגרטיבית, מסביר לנו במאמר מהי עייפות ומהי חיוניות או צ'י, מהם יחסי הנפש מול כוחות החיים ואף נותן לנו טיפים מעשיים כיצד להתאים את אורח החיים המודרני לצרכים של הגוף כדי לחזק את כוחות החיים.

עייפות מוגדרת כמצב של חולשה עקב מאמץ רב מדי, או תחושה של ירידה בחיוניות שאינה משתפרת לאחר מנוחה.

על פי נתוני ה- C.D.C. (המרכז האמריקאי לבקרה ומניעת מחלות) 30%־ 20%  מהמבוגרים מתלוננים על עייפות כתסמין עיקרי, שכיחות התלונה גבוהה בנשים פי 4-3 לעומת גברים. שכיחות גבוהה יותר של תלונות על עייפות נמצאה באימהות לילדים מתחת לגיל 6 שנים ובנשים העובדות מחוץ לבית.

ככל שהתלונה על עייפות מתמשכת יותר זמן ואין מאחוריה ביסוס גופני הסיבה בדרך כלל תמצא במישור הנפשי- חברתי המהווה 70%-30% מכלל מקרי העייפות.

סגנון חיים הוא גורם עיקרי למתח: עבודת יתר, היעדר פעילות גופנית/יתר פעילות גופנית, או מתח על רקע אישיותי כמו: פרפקציוניזם, אובססיביות, חוסר התייחסות לגורמי הנאה וסיפוק ודפוסי תקשורת משפחתיים גורמי מתח.

גם תזונה לא מאוזנת החסרה בחומרים חיוניים או המבוססת על מזון תעשייתי תגרום לעייפות.

מהי חיוניות או צ'י?

בהסתכלות הוליסטית  האדם בנוי ממה שאנחנו יכולים לתפוס בחושים אבל גם מכוחות שנקראים בשמות שונים כמו צ'י למשל ברפואה הסינית אשר מעניקים חיות לאורגניזם האנושי ומתחזקים את מערכת החיסון. כוחות חיים אלו שכרגע אינם מדידים עדיין, מעניקים לנו את החיוניות וההרגשה הטובה אותה מכנים לא פעם במונח WELL BEING. יש הטוענים כי הם שוכנים במערכת העצבים האוטונומית בעיקר במערכת הפאראסימפטטית.

כאשר מדברים על בריאות מתכוונים למעשה לכמה הפעילות של כוחות החיים חזקה ושומרת על האורגניזם מפני מחלות.

המים או הנוזל מהווים את הנשא של כוחות החיים ומאפשרים לכוחות אלו להפעיל את השפעתם בכל מקום בו נמצאים מים. כל הפעולות הביוכימיות בעולם האורגני מתבצעות בתווך נוזלי המאפשר לכוחות החיים לבנות חומרים חדשים ולהשפיע על החומר עד לרמה המולקולרית.

יחסי הנפש מול כוחות החיים

הנפש מאפשרת תהליכי תודעה, תהליכי תודעה מכלים חומר אורגני (כמו נר שמכלה את החלב כדי שיוכל להאיר ולחמם) ולכן הפעילות הנפשית – תודעתית מלווה בפירוק חומר אורגני כלומר סוג של הרס. כוחות החיים מתקנים את מה שהנפש מפרקת , לאורך כל היום ובעיקר בזמן השינה כאשר הנפש מכבה את התודעה. כאשר פעילות הבניה וההרס מאוזנות האדם נמצא במצב בריאותי תקין, אם פעילות ההרס גוברת אזי אחד מהתסמינים יהיה הנטייה לעייפות יתר שאינה מוטבת אחרי שינה או מנוחה ובהמשך חולשה של מערכת החיסון ונטייה לחלות בקלות ולהחלים מאוד לאט.

הכבד כאיבר של כוחות חיים

לכבד יותר מ-200 תפקידים שונים בגוף, תפקידו העיקרי הוא שמירת ההומאוסטזיס (היכולת לשמור על סביבה פנימית יציבה) באורגניזם.

הכבד הופך תרכובות  רעילות (רעילות פועלת נגד כוחות החיים) המגיעות מהסביבה או אשר מיוצרים על ידי תהליכים מטבוליים לחומרים לא רעילים, לדוגמא: את רוב האמוניה (חומר רעיל מאוד) הנוצרת בעת פירוק חלבון בגוף, הכבד הופך לאוראה אותה ניתן להפריש בקלות בשתן (היא בעלת רעילות נמוכה ביחס לאמוניה).

לכבד יש יכולות משמעותיות ובמיוחד ניטרול רעלים (דטוקסיפיקציה). תהליך הדטוקסיפיקציה בכבד הוא בעיקר תהליך של סינתזה למשל חיבור מולקולה לחומרים הרעילים כך שחומרים בלתי מסיסים הופכים להיות מסיסים כלומר חומר מת או זר לגוף הופך להיות נגיש להשפעתם של כוחות החיים ואז ניתן לפעול עליו ולהפריש אותו בעזרת מכניזמים מורכבים שקיימים בגוף.

לכבד יכולת בנייה מחדש משמעותית וייחודית רק לו כאיבר, כריתה של עד 80% מהכבד מאפשרת בניה עצמית מחדש של האיבר.

לכבד קשר חזק למים- בהסתכלות הוליסטית הוא מושפע מאיכות מי השתיה ומהטמפרטורה שלהם (לכן לא מומלץ לשתות משקאות קרים ומים מאיכות ירודה).

מה מעייף את הכבד ולכן מכלה כוחות חיים ומחליש מערכת חיסון?

כל חומר במצב מינרלי או אנ-אורגני מת מהווה עומס לכבד כמו אלכוהול,חומרי הדברה,תוספים מסויימים למזון,שומנים מוקשים, סוכר מזוקק ועוד.

בתקופה שלנו הכבד יותר מתמיד חשוף לנזקים בשל אורח החיים המודרני:

-מזון תעשייתי.

-שומנים מוקשים.

-רעלים וחומרים מלאכותיים.

-תרופות.

-אורח חיים חסר ריתמיות.

-צריכה גבוהה של אלכוהול המתחילה כבר בגילאים צעירים.

-פעילות נפשית אינטנסיבית או בלתי מבוקרת כמו פחדים, מתח ממושך, דיכאון, פרפקציוניזם, אובססיביות ועוד.

איך מחזקים כבד וכוחות חיים?

1. מוצרי מזון אורגניים וביודינמיים (לא זמינים כמעט בארץ) אשר מיוצרים ללא שימוש בחומרי הדברה, כימיקלים מסונתזים, הורמונים ואנטיביוטיקה הם התורמים העיקריים של כוחות חיים מאוזנים. מזונות אלו תומכים בכבד כאיבר של חיוניות.

2.צמחי מרפא מעודדי כבד כמו שן הארי, ארטישוק,גְּדִילָן מצוי, ועוד בהתייעצות עם איש מקצוע.

3. הליכה, ריקוד או פעילות גופנית אחרת כמו שחייה.

4. ריתמוסים: יומיים חשוב לדאוג לארוחות סדירות בשעות קבועות (להמנע מאכילה בלילה), שינה מספקת ושגרה יומית כללית מאוזנת עם הפסקות מדי פעם. שבועיים, לייצר שונות בין סוף השבוע ליתר ימות השבוע,חודשיים ושנתיים כמו חגים, ימי הולדת וכו. הטבע הבריא שמסביב לאדם חי בריתמוסים מובנים יומיים, שבועיים, חודשיים ושנתיים וכך גם הגוף האנושי ונפש האדם הנשענת עליו.

5. מדיטציה – היא מצב של עבודה פנימית תודעתית על פני פרק זמן קצוב, היא מאפשרת הרמוניה בין הגוף, כוחות החיים והנפש. מצב זה עוזר למצוא דרכים טובות יותר לנהל את הרגשות ולהפחית את הלחץ, פחדים, אכזבות, חרדה ותסכול. המדיטציה מאפשרת שליטה ומאזנת את כוחות הנפש שפוגעים בחיוניות שלנו ובמערכת החיסון דרך הציר היפופיזה (מוח) – יותרת הכליה.

6. צמצום חשיפה לכוחות הפוגעים בחיוניות שלנו, למשל, כימיקלים, שדות חשמלים, קרינה אלחוטית וסלולרית.

7. בילדים אינטלקטואליזציה מוקדמת וחשיפה מרובה לטכנולוגיה מעלה רמות מתח, מכלה כוחות חיים ותוביל במוקדם או במאוחר לעייפות, חולניות וחולשה.

8. יש לבדוק שהמקום בו שוהים הרבה זמן למשל מיטה שישנים בה אינו קרוב לארון חשמל, יש להתרחק ממטענים, שנאים ולצמצם שימוש במכשיר סלולרי שלא לצורך אמיתי והעדיף תקשורת אינטרנטית קווית על פני אלחוטית לפחות בבית.

לסיכום: חלק גדול מהסביבה ומאורח החיים המודרניים פועלים בעוצמה על מנת להחליש את מערכת החיסון והחיוניות שלנו, הבנה נכונה והתאמת אורח החיים לצרכים של הגוף תמנע מצבי עייפות, חולשה וחולניות שכל כך אופייניים כיום.

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

הצטרפו אלינו

ותהיו הראשונים להתעדכן בכל מה שחדש באינהיל

דילוג לתוכן